Wednesday, January 9, 2013

Rumah nenek kebayan

Sebelum memulakan cerita, mari kita ambil feel dulu. mari kita lihat gambaran rumah nenek kebayan.

ok. bukan yang ini. ini gambaran rumah yang boleh dimakan

ok. dah dapat feel? mari kita dengar cerita

Balik dari sekolah, dia pergi mengaji rumah tok sheikh. tok sheikh buta. tapi boleh mengajar mengaji. (al-fatihah untuk arwah tok sheikh). otw nak pergi rumah tok shiekh, dia akan melepasi sebuah rumah buruk berlubang berhampiran semak. setiap kali melintasi rumah tersebut, dia berjalan dengan laju seperti sedang menyertai lumba jalan kaki. ataupun dia berlari terus macam watson nyambek.

pernah kawan dia beritahu, rumah buruk berlubang tersebut adalah rumah seorang nenek kebayan bertanduk dua. setiap hari dia berasa sangat takut tapi mujurlah dia bawa al-quran. secure sikit rasa selain rasa keberkatannya..

tapi pada suatu hari, ketika dia sedang melintasi rumah buruk berlubang, ada satu naluri yang memaksa dia untuk tidak berlari atau berjalan pantas dalam langkah kenit seperti awek jepun pakai kimono sempit. dia berjalan rilek-rilek. kemudian boleh pula dia berhenti dan meninjau rumah tersebut dari jauh.

kemudian dia ternampak bayang-bayang kepala yang ada dua tanduk. dia takut gila tapi sempat mengiyakan kenyataan kawan dia yang nenek kebayan ada tanduk dua. dia berlari pantas mengalahkan watson nyambek lepas tu cepat-cepat naik ke rumah tok sheikh dengan nafas tercungap-cungap ketiak lencun.

ketakutan tersebut berlarutan selama beberapa hari sehinggalah dia diberitahu yang rumah buruk berlubang yang dia takutkan itu adalah sebenarnya sebuah rumah (kandang) kambing.


mmmbeeeekkkk....

4 comments:

Anonymous said...

hehe..mbeekkkk..

Macam ada pengalaman yang sama.

p/s - adik kita nak order crepe durian nanti kita sms ye

puding roti said...

hahaha ye ke? igtkan sy je confius ms kenit2 dl. hehe..

oh ok beres. nanti sms ke no meksis eh

gadis kaca mata said...

rumah yang boleh dimakan tu nampak sedap. nampak sedap sangat sebab perut tengah lapar.. mbekkkkkk~ eh?

puding roti said...

ada org bc lg eh blog sy ni? hehehe
aah mmg sedap. sy selalu berkhayal ttg rumah yg blh dimakan. ngaaa..jom wani, kita date. nanti sy sms